Planer framöver och lite ris och ros.

Vilket udda dag vi har haft idag!
Vår morgon började ganska segt. Ingen utav oss orkade ta oss ur våra sängar även fast lakande ordagrant klistrat sig mot varenda cm av kroppen. Vi vaknade kollade ut och såg att det var molningt idag igen så vi ställde in våra planer om att dra ut och paddla kajak med delfiner och bestämde oss istället för att ta tag i lite planering. Det här med planering är det sega, egentligen. Och det roligaste! Vi började med att planera ca 2 veckor framöver, dock har dessa två veckor snart gått och vi har nu laddat upp med nya. Vi stannar här på detta (heeeelt fantastiska hostel) ställe (byron bay) till på onsdag. Sedan ska vi ta oss vidare till Noosa. Om vädret nu tillåter. Vi träffade en svensk häromdagen som vi blev bra vänner med. Han och några tyskar åkte vidare till Noosa idag, och meddelade ganska snabbt att det är översvämningar lite överallt så man kommer inte riktigt fram. Dock är vi mer eller mindre beroende av att komma fram eftersom vi idag bokade 3 olika äventyr!
Det första är att vi ska ut och paddla kajak i 2 dygn. (camping ingår!) Det gör vi i Noosa, där det tydligen är sjuuukt fina miljöer och man träffar många olika djur och sånt. Mata kängurur och sådant! (är inte så insatt i detta än, mer info kommer!) Sedan åker vi vidare mot Frazor Island.
Frazor Island är en ö av bara sand. Du kommer alltså inte fram om du inte har dessa speciallbyggda bilar som kan åka. Vi har bokat in 4 dagars övernattning med en grupp backpackers. Det kommer bli aaaaskul!
Efter frazor island tar vi bussen vidare mot Airlie Beach, Withsundays. Där ska vi spendera ca 2-3 dygt ute på en stor katamaran (fast med 3 delar, vet inte vad det heter på svenska) där man laddar upp med besök på alla dessa (ca 75 st!!!!!) olika öar, sover på båten eller på stranden, festar, äter god mat, träffar nytt folk och bara lever livet!
Vi bokade allt detta idag och jag längtar så in i h*lvete efter att åka vidare, även fast jag är lite kär i Byron Bay.
Så nu hoppas vi innerligt på att vädret blir bättre så att vi kan åka buss. Annars vet jag inte vad vi gör! Jag skulle inte må jättedåligt av att bo kvar här men både jag och Frida har ändå kommit fram till att vi trivs bäst när det händer saker (alltså inte stanna så mycket längre än 1 vecka på varje ställe) Det är skönt att komma in i rutiner, men Byron Bay är rätt litet så vi har hunnit gjort det mesta. Vi har badat, solat, festat, träffat nytt folk, hajkat och bara varit. Vi sparar surfing till Noosa, eftersom vi vill ha stråland sol när vi gör det.
Ikväll har vi hängt i baren på vårt nya hostel som nog är det bästa vi bott på hittils. Alla är fantastiskt trevliga och middag ingår varje ikväll! Ikväll har vi varit på speeddejting och druckit öl med några irländare. Speeddejting var minst sagt intressant, men väldgit högljutt. Haha!
Jag insåg nu att detta är nog första gången på 10 dagar som jag bara varit helt själv. Och det är ändå 9 andra personer i detta rum. Klockan är på tok för mycket, men alla sover. Alla som känner mig vet ju att jag är som piggast på natten så jag tänkte att jag passar på att formulera ett inlägg när jag ändå är i farten.
Imorgon hoppas vi på bättre väder. Irländarna från ikväll ville gå till stranden, så vi hakar nog på dom. Sedan ska vi kolla lite boende i Noosa, och också vad som händer om bussarna inte rullar. Det är alltid lite nervöst när man väl åker. Med vårat tajta schema är vi så beroende av att allt ska klatcha. Vi hoppas på det bästa helt enkelt! Jag tänkte att jag skulle göra en lite lista på vad jag tyckt varit absolut bäst med Byron, och det jag inte riktigt diggat.
* Människorna. Lätta att vara med, folk från hela världen.
* Stränderna (eller naturen i sig!) Aldrig någonsin tidigare skådat detta. Det är lite to good to be true
* Värmen!
* Uteställena. De är inte jättemånga, men man kan ändå få variation.
* Drive true på systembolaget. DÄR DU REINFELDT, SUG PÅ DEN DU!!
* Att du antingen kan sitta på en strand, kolla ut mot horistoten och inte se någon annat än bara vatten. Eller så kan du gå några meter bort och du är helt plötsligt i en livlig liten stad.
Det jag inte riktigt diggar:
* Många fjortisar. Trot eller ej, men hela australien kryllar faktiskt av dom. Tjejer som står och sminkar sig i 3 timmar innan de går och lägger sig vid poolen, eller sitter och kaskad spyr innan klockan 21 för att de druckit för mycket goon.
* Alla dessa höga människor! Är man för droger tycker man nog att det är skitkul. Jag som inte fattar poängen med skiten tycker att det är ganska sorgligt när en vuxen man nästan kommer och sätter sig i ens knä och grinar för att "nooooooooo onneeeee looooooveeeeesssss meeeeee".
* Vädret. Haha, jag vet att man nog inte kan skylla på Byron Bay men vi har tyvärr haft lite otur. Ibland strålar solen och allt är frid och fröjd. Andra sekunden öppnar sig himlen och du kunde lika gärna stått i duschen. Dock är det alltid 30 grader varmt.
* Priserna! Det är sjukligt dyrt här. Fast folk säger att Byron är dyrare än Sydney, men jag håller inte riktigt med. Man lär sig vart man ska gå helt enkelt! Ikväll har vi druckit öl för 15 kr styck, ibland har man otur och måste pröjsa typ 70.
Alla ställen du kommer till har sina för och nack-delar. Jag älskar Byron bay! Frida är mer för Bondi, i Sydney. Men jag tror att hon fallit lite mer för detta ställe nu. Det tar några dagar innan man är inne i det! När man känner sig "hemma" kan man slappna av lättast. Men det är lite svårt att känna sig hemma direkt när man delar rum med 10 personer man inte känner.
Nu ska jag alldeles strax sova. Imorgon har vi vår sista hel-dag här, inkl. kareoke på kvällen. Dock har jag knappt någon röst kvar. Den har jag la supit bort!
Fan vad jag bladdrar! (skyller på irländare och ölen!)
Godnatt eller Godmorgon eller vad som. Puss på er!
Julia

Kommentarer
Postat av: jonina

Hej tjejor! Tänkte bara säga att jag saknar er:) vilket häftigt äventyr ni är med om! Ta hand om varandra, och kom hem hela! Sekunden ni kommer hem drar jag ihop nån myskväll med alla så ni kan berätta allt om eran resa! Men nog om framtid, njut av er resa och ha det bäst! Många kramar från Askmolnet<3

2012-03-08 @ 13:58:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0